Onze Visie

De filosofie van Maascourt is dat iedereen de mogelijkheid moet hebben om te kunnen trainen.

Centrale tennisopleiding:
De filosofie van Maascourt is dat iedereen de mogelijkheid moet hebben om te kunnen trainen. In de centrale tennisopleiding is discipline heel erg belangrijk. Discipline moet uiteindelijk leiden tot zelfdiscipline. Daarnaast is respect voor elkaar en goed gedrag een punt waar Maascourt veel mee bezig is. Bij de jongste kinderen vinden wij brede ontwikkeling erg belangrijk. Zodat ze alle slagen beheersen en spelsituaties herkennen. Al onze trainers werken met het Tenniskids programma.

Bij de leeftijd 7 t/m 9 jaar zal de nadruk liggen op de techniek en het aanleren van goede grepen.

Bij de leeftijd 10 t/m 12 jaar wordt er ook veel getraind op de allround ontwikkeling van alle spelsituaties waarin alle slagen verder ontwikkeld worden en de techniek geperfectioneerd wordt. Door privé training of training in een kleine groep kunnen de kinderen een goede of juiste basis techniek ontwikkelen.
Daarnaast is het belangrijk voor kinderen om in grote groepen te trainen om verdere vorming te ontwikkelen in het groepsproces. Dit om de mentaliteit en ook de zelfwerkzaamheid te bevorderen.

In de leeftijd van 12 t/m 16 vormt de allround basis training in verschillende spelsituaties de basis. Tempospelen en handelingssnelheid worden naar een hoger niveau gebracht. Daarnaast is er meer oog voor de kwaliteiten en persoonlijkheid van de speler en wordt de speler naarmate hij ouder wordt alvast langzaam naar een voor hem meest gunstig speltype gestuurd. Van deze leeftijd wordt verwacht dat de spelers een hoger zelfdiscipline hebben en zelfstandiger in het groepsproces kunnen functioneren. Hierdoor wordt karakter en speelwijze gevormd. Naast het groepsproces vinden wij individuele aandacht middels privé training of training in een kleine groep belangrijk. Dit kan gebeuren binnen de regio opleiding van Maascourt.

Bij 16+ wordt het programma individueler op de speler afgestemd.

Clubtraining:
Uiteraard komt plezier terug bij alle leeftijdsgroepen. Bij verenigingen zal hier meer de nadruk op liggen maar daarbij wordt de technische ontwikkeling zeker niet vergeten. Hierbij vinden wij het heel belangrijk dat de juiste combinatie gevonden wordt tussen plezier en op de juiste manier ontwikkelen.

Seniorentraining:
Bij seniorentrainingen wordt er veel gewerkt aan het verbeteren van de techniek. Senioren zitten regelmatig in een vast patroon waarbij een ander inzicht veel kan doen voor ontwikkeling van de tennisser. De trainer dient technische ondersteuning te bieden waarbij de trainer streeft naar een beter resultaat en dus een hoger spelplezier. Technische perfectie is geen uitgangspunt.

Thematrainingen bieden wij aan als senioren geen behoefte (meer) hebben aan een gehele lescyclus.

Denk dus zeker niet ik kan niks meer leren!

Conditietraining:
Bij de basisschool jeugd ligt de nadruk op coördinatie. Balans, reactievermogen, startsnelheid, behendigheid en ritmisch vermogen laten we op een speelse manier veel aan bod komen. We laten ze veel bewegingservaring op doen als fundament voor de latere fases. Door coördinatie verbetering ontwikkelen ze functionele kracht. Er word zoveel mogelijk gewerkt met een hoge bewegingsfrequentie. De omvang is hierbij laag en neemt gedurende de middelbare school periode steeds meer toe richting anaërobe trainingsvormen.
Souplesse en beweeglijkheid wordt in alle functionele bewegingen nagestreefd door zowel dynamische als statische stretchoefeningen. Schouders, wervelkolom en heupen verdienen bij de een tennisspeler extra aandacht omdat daar een hoge mate van mobiliteit gewenst is.
Vanaf de middelbare school leeftijd wordt er gestart met training van het uithoudingsvermogen en het werken met weerstanden (tubes, medicinballen, gewichten). Eind middelbare school monden deze uit in meer specifieke anaerobe trainingsvormen. Met spierversterkende oefeningen word de belastbaarheid verhoogd. We trainen hierbij in totaliteitsgestuurde functionele bewegingen en niet geïsoleerd.
Balansverstoringen door eenzijdige belasting worden gecorrigeerd met houdingsoefeningen. De spierversterkende en stabiliteitsverhogende oefeningen worden gedurende de middelbare schoolperiode steeds verder doorgevoerd. Dit alles ter preventie van blessures.